Ez ugyanaz a bugyi, mint az előző bejegyzésben, csak a gumija más. Az Y-gumi vékony, lapos, egyik oldala fényes, másik oldala matt, közepén jól látható a hosszanti irányban végigfutó, gumiszál beszövése nélkül kialakított "horony", ami mentén könnyen félbehajtható.
Bármelyik oldalát teheted kívülre, amelyik tetszik.
Az Y-gumi valójában a V-gumi nevet kellene, hogy viselje, ugyanis, ha félbehajtod, V alakot formál. Angol neve fold over elastic vagy elastic binding. A V két szára fogja majd közre az elszegendő anyagot, amire egy vagy két lépésben varrhatod.
Többféle szélességben kapható, de főleg kettővel találkoztam: a szélesebb félbehajtva 1 cm, a keskenyebb 6-7 mm. Létezik mindenféle színben, mintásban, de láttam már cakkos szélűt és egyik sávjában bársonyosat is, sőt, csillámos is van. A mintás kicsit becsapós, csak a fele fog látszani, ami nem biztos, hogy olyan látványos, mint az egész... A csillámok pedig szúrhatnak a fehérneműn.
Finom fehérnemű szegésére egészen keskeny Y-gumit használnak, az én bugyim inkább sportos vagy bohókás, mint finom, úgyhogy nagyon jó lesz hozzá a szélesebb gumi.
Mivel a szabásminta nem tartalmazott a gumis széleknél ráhagyást, nincs tennivaló. A kiszabott bugyi széle egyben a kész szegély is lesz, közvetlenül felvarrható rá a gumi. Ha viszont azt írná a szabásminta, hogy derekánál, comboknál is tartalmazza a varrásráhagyást, azt a szabás előtt el kellene távolítani. Ekkor a minta szélétől mérd vissza a (többnyire 1/4' vagy 6-7 mm, de olvasd el!) ráhagyást, rajzold meg az új szegély vonalát, és e mentén vágd ki a szabásmintát.
Sokan egy lépésben varrják fel az Y-gumit, ekkor arra kell figyelni, hogy ki ne csússzon varrás közben az anyag a félbehajtott gumi közül. Én is varrtam már így fel, akkor, amikor fontos volt, hogy mindkét fele szép legyen a munkának, de ekkor sűrűn gombostűztem. Mivel ez a gumi meglehetősen nyúlékony, ha varrás közben enyhén megnyújtom, nem feltétlenül ugrik vissza teljes mértékben, így meggondolandó, hogy hányszor varrod végig.
A két lépésben való felvarrás egyszerű, nem igényel nagy gyakorlatot, és a bugyi széléhez teljesen megfelelő.
Az öltéstípus mindenképpen rugalmas legyen: első lépésben megfelelő a sima cikcakk, másodikban a háromlépéses / közbeöltéses cikcakk a célszerű, mégpedig azért, mert ez biztosítja, hogy lapos maradjon a szegély, ne váljon idővel hengeressé.
Nagyon fontos, hogy az említett jelentős nyúlás miatt ebből a gumiból rövidebbet kell vágni ugyanahhoz a bugyihoz, mint a pikós gumiból. Na ez az a mérték, amit egyetlen minta sem fog megmondani. Legtöbbször azt tanácsolják, hogy enyhén húzd varrás közben a gumit. Hogy kinek mi az enyhe, nem tudom, de az én mércémmel közepes nyújtás sem feltétlenül eredményez kellő ráncolódást. Egyetlen szabásmintánál találkoztam azzal az instrukcióval, hogy 5 cm-rel vágjuk rövidebbre a gumit. Oké, de melyik méretnél? Mert a 60 cm-es derékbőségnél elvett 5 cm több mint 8%, 100 cm-es derékbőségnél ugyanaz az 5 cm csak 5% - teljesen eltérő lesz a kettő feszessége.
Én jobb szeretem mindig százalékban kiszámolni, megadni, hogy mennyivel kell a gumit rövidebbre vágni. Ennél a bugyinál (ha olvastad, emlékszel) a comboknál semmit nem vettünk el a pikós gumiból, a derekánál pedig 10%-ot. Y-gumi esetében a comboknál 10%-ot veszek el, a derekánál 20%-ot. Soknak tűnik, de a végén meglátod, hogy még ezt is lehetett volna növelni.
Első varrás: az anyagszélet illeszd a gumi fonákjának középvonalához, és a bal oldalon varrd végig cikcakkal (a közbeöltésessel is varrhatod, ha nem akarod állítgatni a gépet), közben legalább annyira nyújtsd a gumit, amennyire az anyag miatt szükséges (ugye most rövidebb a gumi, mint az anyag!).
Második lépésben hajtsd rá a gumi jobb oldalát az anyagszélre, és a közbeöltéses cikcakkal (legszélesebb öltés, tetszőleges öltéshossz) varrd végig még egyszer, a gumi folyamatos nyújtása mellett.
A varrás sorrendje a lábköz (lépésbetét) kialakítása után:
- combgumik
- bugyi egyik oldala
- derékgumi
- bugyi másik oldala
A kész bugyin látszik, hogy elbírt volna még egy kis feszítést a gumi, de éppen így is jó. Egész más megjelenése lett így, mint a pikós gumival.
A lenti képen látszik a bugyi fonákján, hogy elfelejtettem átállítani a gépet a sima cikcakkra az első körös varráshoz. :)
A kétlépéses varrás kívülről szép, belülről nem kimondottan... de védelmében mégis hozzáfűzök egy személyes véleményt. Láttam olyan videót nem is ismeretlen fehérneműkészítőtől, amin hatalmas öltéshosszúságú közbeöltéses cikcakkal, villámsebességgel varrta egy lépésben az Y-gumit a bugyiszélre. Ez nem igazán eredményez tartós varratot. A hosszú öltésekből álló, széles cikcakkok között nagyobb szakaszokban nem fogja be jó eséllyel az anyagszélt a varrat, és a nagy sebesség miatt nagyobb valószínűséggel csúszik ki a két gumifél közül az anyag.
A rajzomon a zöld a bugyi anyaga, a rózsaszín az Y-gumi. A cikcakk a varrat, a piros nyilak pedig azt az erőt mutatják, ami a rendszeres használat során a nem kellően alaposan befogott anyagszélre hat, megrövidítve a bugyi élettartamát. Tehát, ha egy lépésben varrnád fel az Y-gumit, akkor
- ne légy rest gombostűzni (az anyagszélre merőlegesen),
- kis-közepes öltéshosszt használj,
- szép lassan dolgozz, ne rohanj (a gombostűktől amúgy sem lehet).
Próbáld ki, döntsd el, hogy neked melyik fajta gumi tetszik jobban, melyikkel és hogyan szeretsz dolgozni!
Legközelebb a So Sew Easy csipkebugyit varrom meg, neki adtátok a legtöbb szavazatot!
A blogra kihelyezett szövegek, munkák és az azokat ábrázoló fotók saját munkáim, az azokkal kapcsolatos szerzői jogok engem illetnek. Idegen anyagok felhasználása esetén a forrást feltüntetem. A szövegek, fotók kimásolásához, felhasználásához nem járulok hozzá, azokat kizárólag otthoni felhasználásra készítettem.