A fehérneműkészítő blogja

Teli Kosár

Teli Kosár

Textilfestés Dylon festékkel

2018. február 24. - Ágivarr

Nem a Dylon az első, amit kipróbáltam fehérnemű-anyagokon és gumikon, hanem a Dharma, de ez az első, amit végigfotóztam, így be tudok róla számolni. Lényegében mindkettő ugyanúgy működik.

IMG_20180220_075805.jpg

A fehérnemű-anyagok és gumik jelentős része nylontartalmú, olykor poliészter, a rugalmasabb fajtákban elasztán is van. A nylon jól festhető savas festékekkel, de sajnos poliészterhez nem alkalmas, azt sokkal gyengébben fogja meg, és mosáskor veszít is a színéből, míg a nylon szép élénk marad.

A lila melltartónál Dharma festéket használtam, amit egyes-egyedül a magyar Bilum honlapján találtam meg (egyébként rendelhettem volna UK-ból, USA-ból, horror postaköltséggel a néhány grammos tasakokat...). A Dharma savas festék, eredeti neve is Dharma Acid Dye, a magyar kereskedő gyapjúfestékként árulja, ami helyes, mert gyapjú festésére is savas festéket kell használni, és ők azzal foglalkoznak. Én meg nylonnal. :) 1-2 grammos csomagokban is rendelhető, és ez a mennyiség NAGYON SOK! Persze nem kilométereket akarok befesteni, hanem egy-egy melltartóra, bugyira való mennyiséget, de ehhez 1-1 késhegynyi is elég.

Ugyanez igaz a Dylonra, amit itthon a Taylor (tánc-)kellék Szaküzletben találtam meg (nem kizárt, hogy máshol is van, én itt futottam bele). A webshopban nem látom épp a terméket, de a boltban viszonylag nagy választék volt a kis fém kapszlikból. Így néznek ki:

Dylon

És ilyen színekben lehet kapni:

Dylon_Multi-Purpose_Colour_Chart.jpg

Én két színt vettem: Rose of Paris rózsaszínt és Arabian Night sötétkéket. Ez a festék Multi Purpose, azaz többféle szálfajta festésére alkalmas: pamut, len, viszkóz, gyapjú, selyem, nylon és Lycra (ami az elasztán egyik márkaneve). Poliésztert nem fest! Kevesebbnek tűnik, de nincs patikamérlegem, így nem tudom leellenőrizni.

Most a rózsaszínnel festettem, mert van egy darab szürke-rózsaszín szélcsipkém, és ennek a felhasználásával szeretnék egy melltartót varrni (most kész szabásminta alapján, tesztelési céllal).

Az 5 grammos kapszlit késsel kellett legyilkolni, hogy kinyerhessem belőle a festékport. Komolyan, ez az instrukció! Nem nyílik a teteje, vandál módon meg kell lékelni, mint amikor nem viszel konzervnyitót a kirándulásra. Ezután lehetetlenség visszazárni, folpackkal csomagoltam be, persze azon belül potyog a por mindenfelé. De ha egyszer nem kell mind az 5 g...

Dylon (2).jpg

A festés menete a következő (eltér a használati utasítástól annyiban, hogy a tapasztalataimat is beleírtam):

  • Kimosom a befestendő anyagokat, hogy mindenhol egyenletesen nedvesek legyenek. Kicsavarom, félrerakom.

Nylon dye 1.jpg

  • Egy kis üvegedénybe forró vizet öntök, abba szórom a késhegynyi festéket, jól elkeverem egy fém kanállal. Az üveg alján át jól látszik, ha még nem oldódott el minden festékszemcse, ekkor tovább kell kevergetni. Nagyon erős színű oldat lesz!
  • Tesztelésként ebben a tömény oldatban megfestek mindenből egy kicsi darabot, hogy ellenőrizzem, nem poliészterrel van-e dolgom, mert ha igen, kár a nagyobb darabokért... Most ilyen szép málnaszínűek lettek a teszt-darabkáim. Akár ilyet is festhetnék, de én világosabbat szeretnék. (Az instrukció szerint fél liter vízbe kellene szórni mind az 5 g port, akkor aztán nagyon sötét színt kapnék!)

Dylon dye 2.jpg

  • Egy akkora fém edényben, amekkorában a festendő anyagok kényelmesen elférnek és kevergethetők is, vizet forralok, annyit, hogy az anyagokat majd ellepje. Ha felforrt, nagyon alacsony fokozaton forrón tartom, de nem bugyogtatom.
  • Beleöntök a "koncentrátumból" érzés szerint, kb. olyan színű folyadékot keverek, amilyet szeretnék elérni. Semmiképp sem sötétebbet, inkább világosabbat, mert festékoldatot hozzáadni mindig lehet, elvenni pedig ugye nem.

Dylon dye 3.jpg

  • A leírás szerint sót adok hozzá, én ecetet kevertem bele, mint a másik fajta savas festékhez. De akár mindkettőt is lehet bele tenni.
  • Beleteszem az anyagokat a lébe, viszonylag gyorsan, széthajtogatott állapotban, és kevergetem, hogy a festékes víz mindenhol egyenletesen érje. Igyekszem a légbuborékokat kiereszteni az anyagok alól.

Dylon dye 4.jpg

  • Van, ami nagyon hamar eléri a kívánt színt, a 100% nylon tüllszerű anyagot és a hátkapcsot pl. szinte két keverés után ki kellett kapnom a fazékból. A többi anyag még 1-2 percet kergetőzött a folyadékban, a gumik pedig további 5-6 percet áztak. A víz már szinte színtelen volt, mikor a nagyobb anyagokat kivettem, mert felszedték az összes pigmentet. Ekkor kivettem a még halvány gumikat, öntöttem a vízbe a koncentrátumból, elkevertem, és visszatettem a gumikat a fazékba.
  • A festékből kivett anyagokat hideg vízbe teszem át, állni hagyom, majd ha már mindennel végeztem, többször, alaposan kiöblítem.
  • A karikák és szabályozók festése is egyszerű, hiszen ezek bevonata is nylon (ha bevont, és nem tiszta műanyag, vagy bevonat nélküli fém). A fazék alján a közvetlen hőtől sérülhet, és lassabban is festődik meg, hiszen tömör nylon, nem pedig vékony szálak, amiből az anyagok készültek. Ezeket a kicsi, könnyen elkallódó elemeket rákötöm egy madzagra, és közvetlenül a koncentrátumos pohárba lógatom. Ennek is forrónak kell lenni, így (még a karikák nélkül!) mikróban rámelegítek. 1-2 perc alatt kapom meg a kívánt színt.

dav

Fogalmam sincs, ezeket minek áztattam be... :) Ugye, milyen szép színük lett?

Dylon dye 6.jpg

  • Végük kiteregetem őket megszáradni.

Dylon dye 7.jpg

Egész hasonló színt sikerült elérni, mint ami a csipkén van, de legalábbis nem kiabál, hogy nem szeretik egymást. :) Első benyomásom az, hogy a Dharma talán egyenletesebb színt adott. Ez sem foltos, és lehet, hogy a szín sötétsége okozza, de mintha a lila melltartó színe egyenletesebb lenne...

A blogra kihelyezett szövegek, munkák és az azokat ábrázoló fotók saját munkáim, az azokkal kapcsolatos szerzői jogok engem illetnek. Idegen anyagok felhasználása esetén a forrást feltüntetem. A szövegek, fotók kimásolásához, felhasználásához nem járulok hozzá, azokat kizárólag otthoni felhasználásra készítettem.

A bejegyzés trackback címe:

https://teli-kosar.blog.hu/api/trackback/id/tr4614054698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Februárban pirosat – Teli Kosár 2018.03.06. 22:40:00

[…] textilfestésről szóló bejegyzésemben rózsaszínre festettem mindenféle anyagokat, kellékeket. Ezekből varrtam a piros melltartó […]

Májusban alakformálót – Teli Kosár 2018.06.13. 11:51:42

[…] anyag és csipke, amit használtam, nagyon kellemes sötét mogyoró színű. A gumikat most is festettem hozzá,  Teddy Bear színű Dharma festékkel. Mindjárt egy melltartóra való adagot is bedobtam […]
süti beállítások módosítása